Efektifitas Metode Pembelajaran Daring Pada Mata Kuliah Pendidikan Agama Kristen Di Universitas Setia Budi, Surakarta
Main Article Content
Abstract
The Covid-19 pandemic forced Christian Religious Education courses to apply online learning methods. The change from offline methods to online methods brings changes to the effectiveness of learning. Researchers want to know the effectiveness of online methods in Christian Religious Education courses. Researchers want to know the effectiveness of online learning methods in order to evaluate and develop this learning. The final objective of this research is that the Christian Religious Education course has an effective learning method so that it can survive not only during the Covid-19 pandemic but also in the future. This research uses a quantitative approach and one group pretest posttest design method. This study uses a questionnaire as a research instrument. This study analyzed the data through four tests, namely normality test, homogeneity test, hypothesis testing and effectiveness contribution test. The result of this research is that the online learning method in the Christian Religious Education course at Setia Budi University only increases 0.7% of student understanding so that it is not effective in increasing student understanding.
Pandemi Covid-19 memaksa mata kuliah Pendidikan Agama Kristen untuk menerapkan metode pembelajaran daring. Perubahan dari metode luring ke metode daring membawa perubahan kepada efektifitas pembelajaran. Peneliti hendak mengetahui efektifitas metode daring pada mata kuliah Pendidikan Agama Kristen. Peneliti hendak mengetahui efektifitas pembelajaran metode daring agar dapat mengevaluasi dan menggembangkan pembelajaran ini. Tujuan akhir penelitian ini adalah mata kuliah Pendidikan Agama Kristen memiliki metode pembelajaran yang efektif sehingga dapat bertahan tidak hanya di masa pandemi Covid-19 tetapi juga masa yang akan datang. Penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode one group pretest postest design. Penelitian ini menggunakan angket kuisioner sebagai instrumen penelitian. Penelitian ini menganalisis data melalui empat pengujian yaitu uji normalitas, uji homogenitas, uji hipotesis dan uji sumbangan efektivitas. Hasil dari penelitian ini adalah metode pembelajaran daring pada mata kuliah Pendidikan Agama Kristen di Universitas Setia Budi hanya meningkatkan 0,7% pemahaman mahasiswa sehingga tidak efektif meningkatkan pemahaman mahasiswa.